maanantai 1. syyskuuta 2008

0 km / 0h 0min
0 km/h
Kokonaismatka 1494km

Ensimmäistä kertaa reissun aikana heräilimme ennen kellon soimista. Aurinkoinen aamu herätti myös ruokahalun ja aamupalapöytään pääsimme jo hyvissä ajoin kymmeneltä. Aamupalabuffee äänestettiin samantien reissun parhaaksi. Tarjolla oli runsaasti syötävää eikä kukaan joutunut lähtemään nälkäisenä takaisin huoneeseen.

Aamu meni töllöä katsoessa ja aamupalaa sulatellessa.

Hyvin käyntiin lähtenyt aamu muuttui täydelliseksi röhnöttämiseksi aamupalan jälkeen. Makailimme huoneessa yhteen asti vain telkkaria tuijottaen ja nettiä selaillen. Raja tuli lopulta vastaan ja huoneesta oli poistuttava. Koska muut eivät hievahtaneetkaan pienistä ehdotuksista huolimatta päätin lähteä yksin kyselemään respasta päivälle kaavailtua hierontaa. Reitti kauneussalonkiin löytyi lopulta ja hieronnalle saatiin varattua aika. Kalle ei hieronnasta lämmennyt vaan päätti mieluummin lähteä tutustumaan Pärnun keskustaan. Kaksi 40 minuutin hierontaa maksoivat 19€/mies ja omani alkoi puoli kolme. Joelin hoito loppui kymmentä vaille neljä, jonka jälkeen lähdimme Kallen perään keskustaan.

Kun saimme porukan jälleen kokoon lähdimme etsimään sopivaa ruokapaikkaa. Kävelykadun varret tuntuivat olevan täynnä pelkkiä kahviloita, joten ravintolan etsimisessä vierähti jälleen tovi. Päädyimme lopulta pienehköön ravintolaan ja istuimme pöytään. Koska ruokalistat eivät tuntuneet tulevan pöytään haimme ne itse tiskiltä ja selailimme läpi. Kaikki tekivät valintansa ja aloimme odottaa tarjoilijaa ottamaan tilauksia vastaan. Tiskin takana ollut parikymppinen nainen käyskenteli rauhassa ja kantoi sillointällöin ruokaa toisille asiakkaille. Pikkuhiljaa nälän kasvaessa alkoi jokaisen suusta kuulua pieniä soraääniä kun ei tarjoilua meidän pöytäämme alkanut kuulua. Lopulta noin 20minuutin odottelun jälkeen mitta tuli täyteen ja päätimme kävellä ravintolasta ulos. Seuraava paikka löytyi onneksi nopeasti ja tarjoilukin sujui huomattavan ripeästi. Ruoka oli erinomaista ja lähdimme vatsat pinkeinä tallustelemaan parin kilometrin matkan takaisin hotellille.

Pärnun keskusta ei tarjonnut pääkadun ohella juuri mitään mielenkiintoista nähtävää. Kallen innostuksen voi aistia.

Ilta sujuikin sitten jälleen rauhallisissa merkeissä. Ruoan laskettua tarpeeksi kävimme vielä iltasaunassa ja altailla ennen kylpylän kiinnimenoa. Huomenna olisi tarkoitus herätä jo kuudelta, joten nukkumaan pitäisi päästä hyvissä ajoin. Tiistai on lautan takia reissun ensimmäinen ja viimeinen aikataulullinen päivä. Satamassa pitää olla viimeistään viideltä, joten päätimme hoitaa pyörät varusteineen lähtökuntoon jo ennen aamiaista. Aamupala alkaa seitsemältä ja sen jälkeen lähdemme tahkoamaan reissun viimeistä etappia.