sunnuntai 17. elokuuta 2008

17.8 Teterow - Pasewalk
117km / 5h 24min
21,6km/h

Yöllä heräsimme kohtuulliseen vesisateeseen, mutta aamulla sade oli jo mennyttä. Kuuden tunnin unien jälkeen vilkaisimme valoisassa mihin olimmekaan telttamme laittaneet. Paikka vaikutti ihan hyvältä, mitä nyt portin aita oli sähköaita. Onneksi ei lähdetty yöllä kokeilemaan. Pakkailimme nopeasti tavarat ja päätimme ajaa pari kilometriä Teterowiin syömään aamupalaa.

Aamupala huoltoaseman pihassa sisälsi 30c kroisantteja ja omenamehua. Taustalla oleva paineilma oli näyte saksalaisesta insinööritaidosta. 5 metriä pitkä letku ja painonapit koneessa, eikä letkun päässä. Eikä napit edes toimineet.

Teterowin jälkeen eilinen maisema sai jatkoa. Peltoa oli paljon. Sitä oli todella paljon. Suurin osa oli jo tyhjinä, mutta jossain oli vielä sokerijuurikkaat tai maissit pellossa. Myös teiden hyvä kunto oli pimeydessä arvioitu kohdalleen. Tiet olivat todella hyvässä kunnossa. Vaikkei piennarta juurikaan ollut, ajaminen tuntui silti turvalliselta autoilijoden kohteliaisuudesta johtuen. Laskimme aamulla, että pysähdymme Oktoberfestin kotikaupunkiin Neubrandenburgiin lounaalle. Mihailov muuten oli menossa Hampuriin juuri Neubrandenburgin kautta, mutta häneen emme enään törmänneet.

Löysimme pikaisesti kiinalaisen ravintolan, jonka yksikään työntekijä ei puhunut sanaakaan englantia. Saimme kuitenkin ruoan hinnan selville ja jäimme syömään. Talo tarjosi vielä alkudrinkitkin. Ruokailun jälkeen siirryimme hetkeksi löhöilemään läheiseen puistoon, ennen matkan jatkumista.

Me ajelimme tämän kokoisilla teillä...

... ja muut hieman isommilla.

Autobaanan ylityksen jälkeen saavuimme päämääräämme Pasewalkiin. Kello oli vasta viiden korvilla paikallista aikaa, joten päätimme etsiä yösijan tällä kertaa sisätiloista. Kaupungin torilta löytyi infotaulu, jonka yhteyteen oli laitettu lista majoitusta tarjoavista yksityishenkilöistä. Valitsimme edullisimman ja lähdimme suunnistamaan kohti Haubmanstrabe kymppiä. Korkeassa aidassa oli portti ja ovessa ovikello "Für Gäste". Avaamaan tuli noin nelikymppinen mies, joka, yllätysyllätys, ei puhunut sanaakaan englantia. "Eine nacht, drei person" ja siirryimme sisään. Myöskään miehen vaimo ei osannut englantia joten hinnasta käytiin vähintäänkin mielenkiintoista "keskustelua". Ruutupaperi ja kynä selvensivät hieman tilannetta ja saimme vielä jotenkin sovittua aamupalan kello kahdeksaksi. Hintaa tuli 15e + 5e aamupalasta per nokka. Nopean asunnon esittelyn jälkeen vaimo paljasti englannintaitonsa pyytämällä "money money" ja homma oli sillä selvä.

Suihku teki kahden ajopäivän jälkeen erittäin hyvää. Töllössä pyörii taas Pekingit.

Kävimme vielä syömässä pizzat läheisessä ravintolassa, jota talon isäntä suositteli ja palasimme huoltoaseman kautta kämpille valmistautumaan yöpuulle. Aamulla olisi ohjelmassa kauppareissu, koska tänään kaikki kaupat ovat olleet kiinni. Lidlejä on muuten joka kulmassa. Lisäksi ennen lähtöä pitää käydä vaihtamassa eurot zloteiksi, sillä rajalle on Pasewalkista matkaa vain vajaa 30km.